torstai 20. maaliskuuta 2014

Kivutonta elämää

Tässä blogissani tulen kertomaan elämästäni sarjoittaisen päänsäryn kanssa. Sairaus tunnetaan muun muassa myös nimillä Hortonin syndrooma, Hortonin neuralgia, Cluster Headache, Hortonin päänsärky ja Itsemurha päänsärky. Sairauden kanssa olen elänyt runsaat 20 vuotta. Minulla on episodinen muoto sarjoittaisesta päänsärystä mikä tarkoittaa sitä että saan pitkiä kivuttomia taukoja jaksojen välissä. Olen siinä mielessä päässyt helpolla taudin vakavammasta muodosta kärsiviin verrattuna, osalla potilaista oireyhtymä on krooninen joka tarkoittaa että kipukohtauksia tulee jatkuvasti, useita vuorokaudessa, ilman pidempiä taukoja. Yleiskuvauksen oireyhtymästä voit lukea Wikipediasta.

Miksi ryhdyn kirjoittamaan blogia sarjoittaisesta päänsärystä? Hyvin harvalla on tietoa minkälaista normaali elämä on henkilöllä jolla on sarjoittainen päänsärky. Minun tapauksessani kyseessä on episodinen muoto joten elämäni poikkeaa kroonista muotoa sairastavasta, mutta ei niin radikaalisti kuin voisi luulla. Tulen tähänkin aiheeseen palaamaan kirjoituksissani. Tulen kertomaan elämästäni tämän oireyhtymän kanssa ajalta jolloin minulla ei ollut toimivaa hoitoa käytössä. Tulen kertomaan myös miten muutos parempaan tapahtui ja sain sarjoittaisen päänsärkyni hallintaan. Kerron myös ajatuksistani joita sarjoittainen päänsärky, siihen liittyvät potilasyhteisöt, sen lääketieteellinen hoito ja monet muut asiat ovat minussa herättäneet.

Olen toiminut aktiivisesti sarjoittaiseen päänsärkyyn liittyvissä facebook-potilasyhteisöissä ja kirjoitellut paljon siellä. Osan kirjoitusteni aiheista tulen poimimaan aikaisemmista kirjoituksistani facebook-ryhmiin, joten kirjoitusten aiheet voivat olla osalle lukijoista tuttuja.

Kuten yllä mainitsin niin tällä hetkellä minulla on sarjoittaisen päänsäryn hoito hyvällä mallilla. Runsas vuosi sitten ryhdyin käyttämään vaihtoehtoisia hoitoja sarjoittaiseen päänsärkyyn ja siitä lähtien olen pystynyt elämään kivutonta elämää. Sitä ennen hoidin oireyhtymää lääkkeillä, huonolla menestyksellä. Sarjoittaista päänsärkyä ei pysty nykyisen tiedon valossa hoitamaan pois pysyvästi, mutta jatkuvalla aktiivisella hoidolla sen saa pysymään kivuttomana ja sen kanssa pystyy elämään kohtuullisen normaalia elämää.

Tästä kaikesta tulen teille kirjoittamaan ja toivottavasti kirjoituksistani on apua sarjoittaista päänsärkyä poteville, heidän lähipiirissään oleville henkilöille sekä oireyhtymän kanssa työskenteleville terveysalan ihmisille. Mukavia lukuhetkiä!

1 kommentti: